40 ÉVES A WRAP YOUR ARMS AROUND ME

40 ÉVES A WRAP YOUR ARMS AROUND ME

Agnetha Fältskog első angol nyelvű szólólemeze, a Wrap Your Arms Around Me 40 évvel ezelőtt, 1983. május 31-én jelent meg először. Lemezkritika. 

Egy énekes számára, aki hosszú éveket töltött zenekarban, a szólópályára való visszatérés okozhat nehézségeket és több álmatlan éjszakát, főleg abból a szempontból, hogy kiként és milyen zenei megközelítésben álljon újra a közönség elé. Maradjon a komfortzónáján belül és folytassa azt az utat, amit korábban? Esetleg merjen nagyot lépni, azzal hogy végre kompromisszumok nélkül azt tehesse, amit szeretne – egy teljesen megújult külsővel és zenei stílussal? 

Frida az utóbbi utat választotta a Somethings Going On című lemezével 1982-ben, amely nagy sikert aratott szinte az egész világon, ezzel szemben Agnetha teljesen más eset volt. Amíg Frida sokkal vibrálóbb és kísérletezőbb volt, addig a másik énekesnő képviselte a szokványosabb, poposabb vonalat, és személyisége összefonódott azokkal a szomorú hangvételű balladákkal, mint a The Winner Takes It All, az SOS vagy a One of Us, és az olyan tempósabb, mégis vágyódó hangvételű popdalokkal, mint a Gimme! Gimme! Gimme!(A Man After Midnight), a Kisses of Fire és a Lay All Your Love On Me.

A látszólagos statikusság ellenére az énekesnő kiváló zenei kvalitásokkal rendelkezik a mai napig is; amellett, hogy ő számított a zeneileg a legképzettebbnek a svéd kvartett tagjai közül; kiváló zongorista[1] és dalszerző, emellett svéd nyelvű szólólemezein producerként is tevékenykedett[2]. Ezeket a tevékenységeket az ABBA időszakban nem igazán tudta kamatoztatni, viszont Fridával együtt fontos szerepe volt a kvartett vokális hangzásának megtervezésében és kialakításában[3].

 

Látva Frida sikerét, Agnetha is elindította önálló karrierjének munkálatait. 1982 őszén Tomas Ledinnel felvették a Never Again című dalt, ami sikert aratott néhány európai országban. Az első angol nyelvű szólólemezhez Agnetha először Barry Gibbet szerette volna, mint producert, azonban Gibb a saját stábját és Miamit, mint helyszínt javasolta, amit az énekesnő nem szeretett volna.[4] Így esett a választás Mike Chapmanre, aki a hetvenes években olyan zenekarokkal és előadókkal dolgozott producerként és dalszerzőként, mint a Smokie, Suzie Quatro vagy a Blondie[5].

Agnetha célja a lemezzel az volt, hogy egy olyan változatos stílusú, mégis vidámabb hangvételű dalokkal teremtse újra önmagát, amely túlmutat az utóbbi három év komorabb hangvételű ABBA-lemezeken[6], ugyanakkor mégsem szakad el teljesen svéd kvartett által játszott minőségi popzenétől. A szomorú elvált nő helyett itt egy olyan érzéki Agnetha lépett a közönség elé, aki magabiztos és erősebb, mint valaha, emellett keresi a zenei kihívásokat is. Ehhez pedig Mark Chapman nagyszerű partner volt. Az új imázshoz jól illő borító fotóit pedig az a legendás Gered Mankowitz készítette, aki korábban olyan nagy nevekkel dolgozott korábban, mint a Rolling Stones, Kate Bush vagy Elton John.

A dalokat Agnetha, Chapman és Stig Anderson közösen válaszotta ki; csemegéztek több lemezcég dalkatalógusából is, de sok demófelvétel érkezett ismert és kevésbé ismert előadóktól, míg másokat Agnetha kért fel, hogy írjanak a lemezre. A felvételek 1983 januárjában kezdődtek és két és fél hónap alatt a kiválasztott 20 dalból 15 zenei alapot vettek fel, amelyből végül 12 dal készült el[7]. A hangmérnök ismét Michael B. Tretow volt, aki sikeresen kihozta Agnetha hangjából azt a magas minőséget, ami az ABBA-lemezekre volt jellemző. Az ő személye mellett a kísérő zenészek legtöbbje is ismerős volt, hiszen Lasse Wellander, Rutger Gunnarsson, Per Lindwall és Åke Sundqvist fontos tagjai voltak a kvartett kísérőzenekarának. A kuriózum a Smokie zenekar volt, akik több dalban részt vettek a háttérvokálokban.

 

A Wrap Your Arms Around Me címre keresztelt zenealbum május 31-én jelent meg Svédországban a Polar Music gondozásában, amelyet erőteljes, tavasztől őszig tartó médiakampány harangozott be, és Agnetha is készített hozzá egy TV-show-t, amelyet a lemez megjelenése körül be is mutattak a svéd televízióban.

Ezek tekintetében nem volt nagy meglepetés, hogy a beharangozó kislemez, a The Heat Is On nagy sikert ért el Európában. A könnyed, vidám nyári hangvételű dalt eredetileg Noosha Fox vette lemezre 1979-ben, de Agnetha előadásában lett igazán ismert és kedvelt. A The Heat Is On már ezt az új, magabiztosabb Agnethát mutatta meg, aki új stílusával képes volt ismét megnyerni a közönséget. A nagylemez, sikeresen szakította ki az énekesnőt a drámai, szomorú nő szerepéből, és olyan egyedi zenei közeget teremtett, amely sikerrel sorolta be a korongot olyan női előadók „felnőtt” lemezei mellé, mint Barbra Streisand, Donna Summer vagy Diana Ross.

A The Heat Is On mellett a blues-os szájharmonikás Take Good Care of Your Children reggae-s világa jelenthet újdonságot a lemezhallgatók számára, ezek mellett ott van még a Mr Persuasion, ami játékosságával hozza vissza a hatvanas évek női trióinak vokális hangzását.

A rockosabb, tempósabb dalok között hallható a lemezen a Can’t Shake Loose és a Shame, amelyek nagyon jól álltak az énekesnőnek. A Can’t Shake Loose volt az első kislemez Amerikában, ahol sikeresen be is jutott a TOP 30-ba[8], Európában viszont a harmadik kismezeként került a boltokba 1983 késő nyarán. A dalt ugyanaz a Russ Ballard írta, aki Fridának az I Know There’s Something Going On-t.

A lemez fókusza mégis az érzéki Agnethán van, aki magabiztosan tündököl és ragyog a címadó dalban és álmodozón vágyódik a Stay-ben. A Wrap Your Arms Around Me, mint felvétel egyszerre idézte meg a hetvenes éves jól hangszerelt és igényes popzenéjét és lépett bele az új évtized tömörebb, kompaktabb hangzásvilágába egy csipetnyi Diana Ross-os hangulattal. A címadó dal jelent meg másodikként kislemezen a zenealbumról, és nagy sikert aratott egész Európában, főleg a BENELUX országokban[9].

Mike Chapman mestere volt annak a jól dúdolható, széles közönségréteget megcélzó slágerpopnak, amellyel számos listasikert zsebelt be a hetvenes évekbe. Ilyen a tempós, Las Vegas-i hangulatú I Wish Tonight Could Last Forever, a szinte teljesen Smokie-t idéző One Burned, Twice Shy és a San Remo-hangulatú Stand By My Side. Ezek amellett, hogy kellemes, jól hangszerelt darabok, mégis a lemez kevésbé izgalmasabb, felejthetőbb pillanatai közé tartoznak.

Aki azonban az ABBA klasszikus hangzását keresi a lemezen, annak sem kell csalódnia, mert a zongorahangzásra épülő szimfonikus ballada, a To Love ballada kiválóan hozza azt a klasszikus Agnetha-hangulatot, amely jól illik az My Love, My Life és az I’ve Been Waiting for You által képviselt vonulatba. Emellett pedig ott van a country-s Man az énekesnő saját szerzeménye, amely szelídségével és puritánságával emelkedik ki a többi, erőteljesebb hangszerelésű dal közül.

A Wrap Your Arms Around Me-t nemcsak a rajongók szerették, hanem maguk a kritikusok is méltatták, kiemelve az ABBA-tól eltérő zenei közeget és Agnetha szexisebb, érzékibb megtestesülését. A zenealbum 1.2 millió példányban fogyott el világszerte[10], ez persze jóval kevesebb, mint az ABBA-sikerlemezek bármelyike is, de mégis figyelemre méltó eredmény egy olyan énekesnőtől, aki első angol nyelvű szólólemezével állt a közönség elé a zenekari támogató közeg nélkül.

Ez a zenealbum egy erős kezdésként első lépcsőfoka lehetett volna egy világszintű karriernek, ha Agnetha a továbbiakban megfelelő promócióval, okos menedzsereléssel és tudatos imidzs-és dalválasztással készítette volna el a folytatást, de sajnos nem így történt. Azonban ez ennél a lemezen még működött a kémia az előadó, a stílusok és a közönség között, viszont az évtized másik, két angol nyelvű zenealbumával már sajnos nem ez a helyzet, amelyken néhány kivételtől eltekintve nem igazán jön át az énekesnő személye.

A Wrap Your Arms Around Me mai napig jegyzett és közkedvelt lemeznek számít a rajongók között, többek között a jól hangszerelt daloknak, a változatos stílusoknak köszönhetően, valamint annak, hogy Agnetha jelenléte nagyon jól átjön a felvételen. Megjelenése óta a zenealbum több CD és vinyl újrakiadást ért meg az elmúlt évtizedekben, bizonyítva a kiadvány sikerét, amely mai napig is a rajongók egyik kedvencének számít.

[1] Palm, Carl Magnus. Abba: Bright Lights Dark Shadows, Omnibus Press, 2014, pp. 115.

[2] Fältskog, Agnetha, and Brita Ahman. As I Am – ABBA Before & Beyond, Virgin Publishing, London, 1997, p. 147.

[3] Fältskog, Agnetha, and Brita Ahman. As I Am – ABBA Before & Beyond, Virgin Publishing, London, 1997, p. 133.

[4] Palm, Carl Magnus. Abba: Bright Lights Dark Shadows, Omnibus Press, 2014, pp. 468–469.

[5] Palm, Carl Magnus. Abba: Bright Lights Dark Shadows, Omnibus Press, 2014, pp. 470.

[6] Palm, Carl Magnus. Abba: Bright Lights Dark Shadows, Omnibus Press, 2014, pp. 470.

[7] Schlager, vol. 11–12, no. 69–70, 1983, https://doi.org/10.1553/0x0001e0e7.

[8] Palm, Carl Magnus. Abba: Bright Lights Dark Shadows, Omnibus Press, 2014, pp. 469.

[9] https://www.abbacharts.com

[10] Palm, Carl Magnus. Abba: Bright Lights Dark Shadows, Omnibus Press, 2014, pp. 470.

 

IN ENGLISH:https://www.abbalogia.hu/40-years-of-wrap-your-arms-around-me/