AGNETHA VÁLOGATÁS CD? AKKOR LEGYEN EZ!

AGNETHA VÁLOGATÁS CD? AKKOR LEGYEN EZ!

AGNETHA FÄLTSKOG – THAT’S ME: THE GREATEST HITS (1998)

Annak ellenére, hogy Agnetha Fältskog, az ABBA egyik legendás énekesnője a nyolcvanas évek végén hosszú időre visszavonult, mégsem mondható el, hogy a világ elfeledkezett róla. Az ABBA-reneszánsznak köszönhetően sok pletykára és tévinformációra épülő cikk jelent meg róla a bulvárlapokban világszerte; ezek mellett egy olyan botrányos könyv is az ABBA-ról, amely mellett még ő sem tudott szó nélkül elmenni. Emiatt született meg válaszként a Brita Ahmannal közösen írt önéletrajza, a Som jag är : livsbilder (Aki én vagyok, életképek), amely 1996-ban jelent meg, egy olyan dupla CD-vel egy időben, amely az énekesnő kedvenc dalait tartalmazta. A My Love, My Life című kiadványon főleg a korai évek svéd nyelvű zsengéi szerepelnek pár későbbi angol nyelvű felvétel társaságában.

Azonban az ABBA Gold nagy sikerét követően a közönségkedvenc Agnetha életműve iránt is megnőtt az érdeklődés, amelyet a Skandináviában forgalmazott kiadvány nem tudott megfelelően kielégíteni. Így két évvel később egy új válogatáslemez került ki a nemzetközi lemezpiacra, ezúttal angol nyelvű felvételekkel.

EGY HÍD A NYOLCVANAS ÉVEKBE
A válogatáslemez mai napig is megvásárolható. Kép forrása: saját lemezgyűjtemény, szkennelve.

A That’s Me – The Greatest Hits 1998. június 3-én jelent meg Európa-szerte, többek között Svédországban, Németországban, az Egyesült Királyságban, de kapható volt még Ausztráliában és Dél-Afrikában is. A lemezt az ABBA egykori kiadója, a Polar Music adta ki a PolyGram terjesztésében. A cél az volt, hogy újra reflektorfénybe helyezzék Agnetha szólómunkáit, különösen azokat a popslágereket, amelyeket a nyolcvanas években, az ABBA utáni időszakban vett fel. A CD nemcsak a zenei múltba nyúlt vissza, hanem betekintést is engedett abba, hogyan alakult Agnetha egyéni zenei világa az ABBA után.

Az énekesnő szólókarrierje főleg a ’80-as évek szintetizátorokkal teli pop hangzását tükrözik, ugyanakkor mindig megőrizték a skandináv könnyedséget és romantikát. A hangszerelésekben gyakran megjelennek finom vonósbetétek, zongorák és akusztikus gitárok szintetizátorok – mindezeket kiegészítve még Agnetha meleg és bensőséges szoprán énekhangjával.

A produceri munkálatokban olyan nevek vettek részt, mint Mike Chapman, Eric Stewart (a 10cc), vagy Peter Cetera (Chicago), ami jól mutatja, hogy Agnetha karrierjét neves szakmai háttér támogatta időről időre. Az énekesnő két svéd nyelvű tematikus nagylemez mellett három angol nyelvű szólólemezt készített 1980 és 1987 között; ezek a felvételek alkotják a kiadvány gerincét. Az 1983-as Wrap Your Arms Around Me egy könnyed, vidám, popos lemezként aratott sikert, bizonyítva azt, hogy az énekesnő önállóan megalapozhatja hírnevét. A nyárias, karibi hangvételű The Heat is On volt az első önálló bemutatkozás, és ez viszonylag nagy sikert aratott a kontinentális Európában, mivel az énekesnő eddig nem ismert új oldalát mutatta be. Ezt követte az érzéki Wrap Your Arms Around Me, amely ugyancsak jegyzett dal lett, akárcsak a Can’t Shake Loose, amelynek rockosabb hangvétele az Egyesült Államokban szerzett új rajongókat; jó bizonyíték erre a Billboard slágerlista 27. helye.

Azonban nem a Wrap Your Arms Around Me volt az első angol nyelvű szólóanyaga az énekesnőnek; eltekintve két korábbi svéd dal angolosításától (Golliwog, Here For Your Love), az 1982-es Tomas Ledinnel rögzített duettel tette meg az első kis lépést az nemzetközi terepen tervezett önállósodáshoz. A Never Again romantikus hangvétele már a hamarosan induló önálló pályát előlegezte meg.

Ezzel szemben az 1985-ös Eyes Of A Woman már egy másik fázist mutatott be; a rockosabb, modernebb, ugyanakkor a retrospektív elemekkel gazdagított zenei anyag helyenként nem állt jól Agnethának, azonban a szándék, hogy az ABBA-múltat hátra hagyja, itt érzékelhető a legjobban. Annak ellenére, hogy a korong és a kislemezek nem lettek túl ismertek, a lemez legjobb pillanati közül több is hallható ezen a válogatáson.  Az I Won’t Let You Go egy tempós popdal, amelyet Agnetha Eric Stewarddal írt közösen, ez lett a legsikeresebb megjelenés, míg a hatvanas éveket felidéző Jeff Lynne által komponált One Way Love is ötletes darab. Annak ellenére, hogy a The Angels Cry és a Just One Heart Holladiában kislemezen is megjelentek, ezek itt nem kaptak helyet.  Helyettük azonban hallható a címadó Eyes Of A Woman, amely ugyancsak egy figyelemre méltó rockos próbálkozásnak tekinthető.

A harmadik angol nyelvű anyag, az 1987-es I Stand Alone teljesen más hangvételű, mint az előzőek. Mivel ezt Los Angelesben rögzítette az énekesnő Peter Cetera produceri munkálatai alatt, így erre az amerikai pop-rock trendek gyakoroltak hatást. A The Last Time és a Let It Shine könnyedebb, játékosabb hangvételűek, míg a Ceterával duettben rögzített power ballada, az I Wasn’t The One (Who Said Goodbye) a legfajsúlyosabb darab a lemezen. Annak ellenére, hogy ebben volt a legtöbb potenciál az amerikai toplisták felé (Billboard #93, Adult Contemporary #19), a szám a megfelelő népszerűsítés hiányában nem tudta kifutni magát.

AZ ABBA-ÉVEK FÉNYPONTJAI

Ezek mellett három ABBA dal is szerepel a válogatáson; a The Winner Takes It All egyértelműen a legerősebb dal, amit Agnetha valaha is énekelt, ugyanakkor a svéd kvartett egyik legnagyobb sikere is. A Slipping Through My Fingers egy évvel később, 1981-ben jelent meg; a lassú felvétel az elpazarolt időre, a felnövésre és a szülő-gyermek kapcsolatra épült. Végül, de nem utolsó sorban ebből a korszakból szokatlan választásnak tűnhet az 1976-os That’s Me. Ebben Agnetha és Frida közösen énekelnek, de a válogatás címadójaként nagyon jól hozza az ABBA-korszak erősségeit is; ügyes hangszerelés, remek szólamfelosztás és igényes kivitelezés. Ugyanakkor ez Agnetha egyik kedvenc ABBA-száma.

RITKASÁGOK, KIADATLAN DALOK

Az album igazi különlegességei mégis a ritkaságok. Ilyen az 1983-as P&B című svéd filmben hallható It’s So Nice to Be Rich. Mivel az eredeti kislemez maszterét nem találták meg, így a megjelenéshez a szám egy kiadatlan mono keverését használták fel. Hasonló a helyzet az 1986-os éteri hangvételű The Way You Are-ral is, amelynek egy rövidített, TV-ben elhangzott verziója szerepel a lemezen.

Három kevésbé ismert B-oldalas felvételt is tartalmaz a kollekció; a lebegős, de mégis abbásan popos Fly Like An Eagle a The Way You Are hátoldalán jelent meg, míg a rockos Turn The World Around pedig egy évvel korábban, a One Way Love-val karöltve. Ennek a számnak is egy kiadatlan alternatív verziója került fel a lemezre. A You’re There pedig egy egyszerű, ugyanakkor nagyon szép, tipikus agnethás ballada, amelyet az énekesnő Eric Stewarddal komponált, és az I Won’t Let You Go hátoldalán került a közönség elé 1985-ben.

Azonban az igazi kurizózum egyértelműen az intim hangvételű The Queen of Hearts. Az eredetileg När du tar mej i din famn (Mikor a karjaidba veszel) című ballada 1979-ben a Tio Ar Med Agnetha című válogatásalbumon szerepelt, mint új felvétel.  Amellett, ez hogy meglepetésszerűen nagy sikert aratott a svéd Svensktoppen rádiós slágerlistán (1. hely), többen is feldolgozták a nagyívű balladát az elkövetkezendő években.

Agnetha 1981-ben készített belőle egy angol nyelvű demofelvételt egy másik Agneta részére (Baumann), aki felvette a számot I Am An Illusion című lemezére. Ezután a demó 17 évig rejtőzött az archívumban, amelyet csak az utolsó pillanatban, a válogatáslemez összeállítása során fedeztek fel. A kuriózumként bemutatott dalt maxi CD-n is kiadták Európa szerte, amely Svédországban az 53. helyet szerezte meg a slágerlistákon.

A KIADÁNY ÉS UTÓÉLETE

A CD borítójára az énekesnő egy jól ismert fotóját választották 1976-ból. A púderes tónusú háttér visszafogott, időtlen hangulatot áraszt. A tipográfia letisztult, amely jól illik az album lírai és érzékeny karakteréhez. Talán ez a jó képválasztás lehetett az oka annak, hogy a lemez sikeres lett, mivel a hetvenes évekbeli Agnetha a borítón a régi rajongókra ugyanannyira számíthatott, mint az új generáció tagjaira, akik az ABBA Goldról ismerhették meg az énekesnőt.

A CD a megjelenésekor kedvező fogadtatásban részesült mind a rajongók, mind a kritikusok körében. Bár kereskedelmi értelemben nem vált világsikerű kiadvánnyá, mai napig is kapható. A gyűjtemény tökéletesen szolgálta célját: újrafókuszálta a figyelmet Agnetha szólómunkásságára, és egy nagyon jó, átfogó képet adott arról, milyen tehetséggel és zenei érzékkel rendelkezett az énekesnő az ABBA utáni időszakban is.

A Queen of Hearts maxi CD-n is megjelent. Forrás: Discogs.

Annak ellenére, hogy Fältskog több válogatást is kiadott az elmúlt évtizedekben, mégis ez a legfontosabb, mivel ez nem csupán egy múltidéző gyűjtemény, hanem művészi önmeghatározás is egyben. A cím – That’s Me – azt üzeni: „ez vagyok én, ezen keresztül ismerhetsz meg igazán”. A lemez ügyesen hozzájárult ahhoz, hogy Agnetha újra visszanyerje méltó helyét a popzene történetében.

A That’s Me – The Greatest Hits egy különleges kiadvány: hidat képez múlt és jelen, ABBA és szóló, közönség és előadó között. Tökéletes belépő lehet azoknak, akik most ismerkednek Agnetha szólóanyagaival, és értékes nosztalgikus élményt biztosít a régi rajongók számára is. Az album időtálló bizonyítéka annak, hogy Agnetha Fältskog nem csupán egy popikon, hanem érzékeny és sokoldalú művész, akinek zenéje ma is éppoly megindító és hiteles, mint egykor.

 

 

Felhasznált irodalom

“Abba Charts.” ABBA Charts, www.abbacharts.com/.Accessed 9 July 2025.

Agnetha Fältskog – That’s Me – the Greatest Hits | Releases | Discogs, www.discogs.com/master/575337-Agnetha-F%C3%A4ltskog-Thats-Me-The-Greatest-Hits. Accessed 9 July 2025.

Fältskog, Agnetha, and Brita Ahman. As I Am – ABBA Before & Beyond, Virgin Publishing, London, 1997.

Ward, Daniel. Agnetha Fältskog: The Girl with the Golden Hair. Fonthill Media, 2016.

Palm, Carl Magnus. Abba: Bright Lights Dark Shadows, Omnibus Press, 2001, pp. 468–469.

Palm, Carl Magnus. Essay in the booklet. Agnetha Fältskog – That’s Me – The Greatest Hits CD.539 928-2, Polar Music, 1998.