VÁLJUNK VAGY NE? – A HEY HEY HELEN

VÁLJUNK VAGY NE? – A HEY HEY HELEN

Az ABBA korai korszakának dalszövegeiről nagyon sok kritikus elég negatívan nyilatkozott, mondván, ezek súlytalanok és nem szólnak egyáltalán semmiről sem. Annak ellenére, hogy van némi igazság ezekben a szavakban, mivel a svéd kvartett ekkortájt inkább a zeneiségre, az énekszólamokra, valamint az összhatásra helyezte a hangsúlyt, mégis akad néhány olyan felvétel ebből az időszakból, ami viszont elég komoly témákat boncolgat.

A harmadik ABBA című nagylemez két dala ilyen tekintetben kiemelkedik a szokásos szerelmes felvételek közül, és ezek komorabb, tabukat döntögető szövegvilágát az ügyes dallamvezetés és a profira vett hangszerelés kiválóan ellensúlyozza.

Az ABBA harmadik sorlemeze. Forrás: saját lemezgyűjtemény. Szkennelve.

Az egyik ezek közül a funky-s hangvételű, Björn által énekelt Man In The Middle, amely egyfajta társadalomkritika a felsőbb rétegek gátlástalansága felé. A szöveg középpontjában egy excentrikus, nagyon gazdag férfi áll, aki mindent megkaphat, amit szeretne, így még egy alig tizenhét éves lányt is. Azonban a probléma ott kezdődik, hogy a meglehetősen fiatal hölgy ahelyett, hogy nemet mondana a gátlástalan ajánlatra, remekül kihasználja a férfit, és így magát a helyzetet is. A szám pont abban az időszakban született, amikor a radikális baloldali svéd Progg mozgalom az ABBA-t támadta populáris hangvétele, anyagi sikerei és gyenge dalszövegei miatt, így a társadalomkritikus felvételt vehetjük akár válasznak is ezekre a vádakra.

Ennek a vonulatnak a másik dala a Hey Hey Helen, amely a válás témáját boncolgatja, de nem azon a módon, ahogyan azt az ABBA-tól megszokhattuk. A dalszöveget a Helen (A Woman Of Today) című 1973-as angol sorozat inspirálta, amelyben a címszereplő úgy dönt, miután férje megcsalta, hogy új életet kezd, mindezt annak ellenére, hogy a férfi mindent megtesz, hogy rendbe tegye a dolgokat, és a válást maga a család és a barátok kör is ellenzi.

A párkapcsolati válság és a szakítás fontos témák voltak a zenekar számára, elég, ha elolvassuk a One of Us, a When All Is Said And Done vagy a The Winner Takes It All dalszövegeit. Azonban ezekből a sikerdalokból árad a személyes ihletés és egy az egyben átérezhetjük magát az élményt, addig a Hey Hey Helen esetében mindez jóval közvetettebb módon jelenik meg. Frida és Agnetha eleinte kételkedik abban, hogy Helen valóban jó döntést hozott, azonban a refrénben már egyértelmű módon kiállnak a nő szabadságának megtalálása mellett.

A sorozatból készült könyvadaptáció. Forrás: Amazon.

A glam rockszám talán a legkeményebb felvétel az ABBA-univerzumban; a verzék és a refrének szokatlanul metrikus ritmusalapjában hangsúlyos szerepet kapnak a dobok és az ütőhangszerek, azonban a legerőteljesebbek mégis az elektromos gitárok, amelyek meghatározzák a hangképet. Ezzel szemben az átvezető is részben a ritmika már a funky világát idézi, amely egy kicsit kimozdítja a dalt a hagyományos rockos ritmikából.

A kemény rockos megközelítés ellenére mégsem annyira zúzós a hatás, mint például egy Deep Purple vagy akár egy Black Sabbath dal esetében, köszönhetően annak, hogy a két énekesnő rendkívül módon bizonyítja sokoldalúságát az éneksávok tekintetében. A háttérvokálok – főleg Agnetha magasabb szólamai – lesznek azok, amelyek elég sokat lágyítanak a felvétel keménységében.

Az ABBA az 1974/1975-ös turné fellépőruháiban. Forrás: Bravo magazin

A teljes dalban Agnetha és Frida együtt egy szólamban énekel; míg a verzékben elég határozottan, már-már aggresszíven szólnak, addig a refrénekben már egy elég markáns, komolyan kivitelezett kórust hallhatunk, amely a Phil Spector-féle wall-of-sound technikára épül. Ezzel szemben a funky-s átvezetésben Agnetha háttérvokálja nagyon játékos és lágy, ami újabb érdekes pontja a felvételnek.

Annak ellenére, hogy Benny és Björn egyáltalán nem kedveli a dalt, sőt, az életmű egyik felesleges pontjának tartják, valamit mégis láthattak a számban, mivel ez nyitotta a svéd kvartett 1974-es és 1975-ös koncertjeit. Emellett a számot az ABBA az amerikai televízióban 1975 novemberében, a Don Kirshner’s Rock Concert TV-műsorban, amely adásba két hónappal később került.

Annak ellenére, hogy a Hey Hey Helent mai napig is nagyon kevesen ismerik, a hetvenes években megjelent a Mamma Mia és a Fernando kislemezek bizonyos megjelenéseinek B-oldalán is, valamint megtalálhatjuk még olyan korai válogatáslemezeken is, mint például a The Very Best of ABBA vagy a Golden Double Album.

 

Felhasznált irodalom

Palm, Carl Magnus. ABBA On Record – Packaged Promoted Reviewed. CMP Text, 2024.

Palm, Carl Magnus. ABBA: The Complete Recording Sessions, CMP Text, Stockholm, 2017.

Palm, Carl Magnus. Abba: Bright Lights Dark Shadows, Omnibus Press, 2001.

Webmaster. “Helen – a Woman of Today.” Nostalgia Central, Nostalgia Central, 15 Feb. 2024, nostalgiacentral.com/television/tv-by-decade/tv-shows-1970s/helen-woman-today/.