40 ÉVES A SHINE

40 ÉVES A SHINE

Frida második angol nyelvű szólólemeze Shine címmel 1984. szeptember 11-én jelent meg a Polar Music gondozásában. Ekkorra már minden ABBA-tag a saját útját járta; Frida mellett Agnetha is önálló karrierjét építette, míg Benny és Björn Tim Rice-szal dolgozott a Chess címet kapott musicalen. Így az ABBA, mint közös ügy, egyre kevesebb realitással bírt.

Ez a rajongótáborra és a lemezkiadókra is rányomta a bélyegét, mivel az évtized közepére a harmincas éveik közepét-végét taposó énekesnők már nem tudtak új generációkat megszólítani. Ennek eredményeképpen a szólólemezek népszerűsítése és promóciója nem kapott nagy figyelmet, mivel a kiadók sem erőltették meg magukat, mivel azok inkább az új trendekkel és sikerelőadókkal foglalkoztak.

Erre nagyon jó példa a Something Going On esete, amely 1982-ben világszerte megjelent, és óriási sikert aratott, többek köszönhetően annak, hogy Frida bejárta a világot és népszerűsítette a kiadványt. A befektetett munka meghozta a gyümölcsét, mivel a kiadványból több, mint 1,5 millió példány fogyott el. Ezzel szemben a két évvel későbbi Shine-ból már jóval kevesebb példány fogyott el (az Aftonblandet szerint 1985-ig mindössze 225,000 darab), ugyanakkor ezt ki sem adták az Egyesült Államokban, ami aggasztó jelnek számított.

Az eredeti terv szerint Frida újra Phil Collinsot kérte fel a lemez produceri szerepére, azonban Collins ezt nem vállalta, és arra bíztatta az énekesnőt, hogy írjon saját dalokat. Frida így is tett, és 1983 tavaszán demófelvételeket készített fia, Hans Fredriksson rockzenekarával, a Rendes-Vous-val. Az új sorlemez munkálatai egy évvel később, 1984 februárjában kezdődtek a párizsi De La Grande Armée stúdióban Steve Lillywhite producer vezetésével. Lillywhite korábban olyan nevekkel dolgozott, mint a Big Country, a U2, a Siouxsie and the Banshees és a Talking Heads. Tehát volt rálátása az alternatív zenei színtérre, ugyanakkor elég jól ismerte az akkortájt divatos tartozó trendeket, és ez tökéletesen megfelelt Frida mindig megújulni vágyó, határokat feszegető, kísérletező személyiségének.

Shine promóciós szórólap. Fotó: Heinz Angermayr. Forrás: saját gyűjtemény, szkennelve.

A felvételek során igazi műhelymunka uralkodott, mivel több dalt a lemezre a kísérőzenészek hoztak, akik között ott találjuk a nagyszerű énekesnő-dalszerzőt Kirsty MacColl-t, Climie Fisher billentyűst, valamint Pete Glenister gitárost is. A zenealbum tíz felvétele mellett ott van még a B-oldalas That’s Tough is, valamint ezek mellett még több olyan számot is felvettek, amelyek végül dobozban maradtak. Ezek közül a Can’t Be Serious és a When Love Turns to Lies nemrégiben szivárgott ki kalózmegjelenéseknek köszönhetően, míg az I’m One of God’s Children, a My Dearest Friend és a demóstátuszban marad I Don’t Want to Be Alone mai napig is kiadatlan.

A vezető kislemezként kiválasztott, dinamikus Shine eredetileg más formában született meg, azonban ezt a változatot Stig Anderson kérésére Frida és Lillywhite átstrukturálta.  A felvétel elektronikus, már-már agresszív világa kiválóan beleillett a korszak neonszínekkel átitatott trendjei közé, azonban mégsem annyira rádióbarát, mint amennyire tervezték. A túl modernre vett hangzás az ABBA szolidabb tónusokhoz szokott rajongói körét is jelentősen megosztotta. Hasonló a helyzet a Chemistry Tonight-tal is, amely ugyancsak újszerűen szólal meg, ugyanakkor ez inkább a popos vonalon mozog.

A zenealbumra nem jellemző a korábbi nagylemezre jellemző stíluskavalkád, ehelyett a középpontban egy sokkal egységesebb stúdiócentrikus rockzenei hangzásvilág áll, ugyanakkor Frida is sokkal választékosabb technikával énekel, mint korábban. A populáris keretek mellett az avantgárd megoldásoknak ugyancsak fontos szerepe van, amelyre nagyon példa a korongot záró, lebegős Comfort Me, amely nyomokban Laurie Anderson szokatlan dalformáit idézi fel, emellett a minimalista hangszerelésű álomszerű világ a Like An Angel Passing Through My Room időtlenségét viszi tovább.

Az alternatív elemekre épülő Twist In The Dark Frida kedvence a nagylemezről, amely az előző korongon szereplő I Got Something evokatív, hangulatváltásokban gazdag világát teremti újjá sokkal elvontabb, szenvedélyesebb módon. A szám Franciaországban kislemezen is megjelent, azonban sajnos a toplistákra nem került fel, ugyanakkor mégis figyelemre újszerű hangvétele miatt.

Azonban hallhatunk itt hagyományosabban rockosabb felvételeket is, amelyek legjobbja egyértelműen a tempós One Little Lie, amely lényegesen jobb választás lett volna beharangozó kislemeznek. A markáns gitárhangzás és a letisztult dalforma az I Know Something Going On-t idézi fel, ugyanakkor túl is lép azon a szintetizátoroknak és az erőteljes doboknak köszönhetően. Ezt a vonulatot viszi tovább a középtempós The Face is, amelyet az a Daniel Balavoine szerzett, aki a korszak egyik jeles énekes-dalszerzője volt Franciaországban. Balavoine szerepelt az egy évvel korábbi, az ABBA-számokra építő ABBACadabra musicalban is, amiben a Belle (Arrival) című átdolgozást Fridával közösen énekelte el.

Teljesen más világ a Heart of the Country, amelyben a gitárok mellett fontos szerep jut még a skót népzene elemeinek is. Ez nem meglepő, hiszen a felvétel szerzője a Big Country zenekar énekese, Stuart Adamson volt, aki akkortájt rendkívül népszerűnek számított. A folk rockos hangvétel mellett a dalszöveg is figyelemre méltó, hiszen a sorokból áradó patriotizmus és honvágy is egy új szín Frida repertoárjában. Azonban ez az ígéretes dal sem lett ismert, így szinte észrevétlenül tűnt el a megjelenések között.

Természetesen hagyományos balladák is hallgatóak a kiadványon. A Slowly-t Benny és Björn komponálta a Chess musicalhez, azonban az a darabba végül nem került be, így kapta meg az énekesnő. A felvétel, amelyet később a Gemini is feldolgozott, nem tartozik a szerzőpáros legjobb pillanatai közé, így a nagylemezen is elveszik a sokkal jobb számok között. Hasonló a helyzet a Come To Me (I am Woman)-nal is, amely több országban a második kislemez volt, azonban sikert nem aratott sehol.

Ezekkel szemben a Frida által komponált Don’t Do It már egy figyelemre méltó, szépen kivitelezett dal, amely intim hangvétele és személyessége miatt emelkedik ki a rockosabb és a tempósabb számok között. Ez volt az egyetlen az énekesnő saját szerzeményei közül, amely végül felkerült a zenealbumra, és mai napig is sokak kedvencének számít.

A kiadvány, amely a vinil és a kazetta formátumok mellett CD-n is megjelent, jóval kidolgozottabb és egységesebb, mint elődje, mégsem érte el azt a sikert, amit megérdemelt volna, hiába népszerűsítette Frida Európa-szerte TV-ben és a sajtóban. A Shine Svédországban a 6. helyet szerezte meg, azonban a többi országban még gyengébben szerepelt (Hollandia 18. hely Németország 49. hely, Egyesült Királyság 67. hely). Ennek oka a túlságosan modern, ugyanakkor a kevésbé populáris hangzásvilág, amely néhány évvel megelőzte a korát, valamint a gyenge promóciós munka is. Ha a Shine később, 1985-ben vagy 1986-ban került volna a boltokba, akkor sokkal sikeresebb lehetett volna, mivel jobban leillett volna a későbbi trendek közé, és így ezt a kiadók is jobban népszerűsítették volna.

Ennek ellenére az énekesnő nagyon élvezte a lemez elkészítését, és az interjúkban is nagyon büszkén beszélt róla, sőt még tervezte a folytatását, amely azonban nem valósult meg. Így Frida a Shine viszonylagos gyenge visszhangja után visszavonult és az évtized további felében néhány vendégszerepléstől eltekintve nem igazán hallatott magáról. Ennek ellenére a második angol nyelvű szólólemezt az ABBA Gold sikere után újabb és újabb nemzedékek fedezték fel, és így negyven évvel az eredeti megjelenést követőem sokak kultikus kedvence lett ez a nagyszerű zenealbum. 2005-ben egy olyan újrakiadás került a boltokba CD-n, amely kettő bónusz számot is tartalmazott, ezt követte több vinil megjelenés 2017-ben, amelyek között egy limitált átlátszó zöld színű változatot is találhatunk.

 

Felhasznált irodalom:

“Abba Charts.” ABBA Charts, www.abbacharts.com/. Accessed 30 September. 2024.

Drongelen, Remko. Frida Beyond ABBA. 2022 pp. 307–319.

Palm, Carl Magnus. Abba: Bright Lights Dark Shadows, Omnibus Press, 2001.

Antall, Lasse (August 12, 1985). „Agnetha och Frida lägger av”. Aftonblandet. p. 34.