A The Visitors zenealbum nemcsak a dalok miatt különleges, hanem a borító miatt is, amelyen a zenekar tagjai elgondolkodva állnak és ülnek egy hatalmas angyalt ábrázoló festmény előtt. A helyszín Julius Kronberg műterme a stockholmi Skanzenben, az időpont pedig 1981. november 13-a, péntek, valamikor késő délután.
Julius Kronberg a tizenkilencedik század második felének jelentős festője, akinek a munkásságára a mitolólógia és Shakespeare mellett a müncheni kortárs művészet, a barokk és a reneszánsz festmények gyakorolta a legfontosabb hatást. Az ABBA-lemezborítón több művét is láthatjuk, de mégis a középpontban álló hatalmas Eros az, ami mindenki figyelmét magára vonzza.
Eros a görög mitológia egyik fontos alakja, aki a szerelem lélekszerű megtestesítője volt a világ teremtését követően. Később felbukkan egy másik inkarnációban is, aki nem más, mint Afrodité és Arész gyermeke. Kronberg festményén Eros egy angyalszerű, tűnődő alak, aki kezében íjjal és nyíllal áll készen arra, hogy szerelmet lőjön ki a halandókra.
Rune Söderquist, az ABBA művészeti tanácsadója és kivitelezője elmondása szerint a lemez címe és a Like An Angel Passing Through My Room is egyaránt azt sugallta számára, hogy az angyalok felé induljon el a borítóval kapcsolatban, és így jött a képbe Kronberg festménye és műterme. Azonban a korábbi jó hangulat helyett teljesen más várta a fotós csapatot.
„A stúdióban nem volt fűtés, és most, hogy az album összes tagja már elvált, eléggé hűvös hangulat uralkodott köztük. Nem mintha ellenségek lettek volna, de a kapcsolatuk talán már nem volt olyan szívélyes, mint korábban. Az volt a feladatom, hogy jó és nyugodt hangulatot teremtsek a fotózások során, de ebben az esetben nem sokat tehettem…” – emlékszik vissza a Söderquist az ABBA – The Backstage Story című könyvben.
Ingmarie Halling, aki az ABBA – The Museum kurátora, korábban a zenekar gardróbjáért felelt a turnék során, szintén jelen volt a fotózáson. Elmondása szerint Benny késett, és a többiek is türelmetlenek voltak.
„A gyönyörű, de jéghideg stúdió, és a ráadásul meglehetősen rideg hangulat. Jól emlékszem, hogy Rune és én hogyan próbáltuk kicsit vidámabbá tenni a helyzetet, sikertelenül. (…) Nem kellett más ruhát felpróbálni, és különösebb sminkelésre sem volt idő. Aznap nem is töltöttünk túl sok időt együtt, és hamarosan mindenki elindult a saját, külön útjára, bárhová is ment.” – emlékszik vissza ő is a könyvben.
Ha megfigyeljük a kész borítót, akkor láthatjuk azt, hogy ez remekül tükrözte le nemcsak a zenealbum szomorú, ugyanakkor grandiózus hangulatát, hanem azt is, hogyan érezhettek a művészek egymással és további közös munkával kapcsolatban. A fotókat Lars Larsson készítette.
„Anélkül, hogy bármelyikünk is igazán tudatában lett volna annak, hogyan történt, mind a négy tag teljesen elkülönült egymástól a képen. Nem érintkeztek egymással, elmerültek a gondolataikban, mintha különböző világokban élnének. Az összes többi lemezborítón egy csoportként, egy egységként pózoltak, de most egyedül álltak. Akaratlanul is a kép az akkori kapcsolatukat ábrázolta. Érezni lehetett, hogy a csoport szétesni készül.”
A képsorozatból az elmúlt évtizedek során több is előkerült különböző ABBA-ról szóló könyvekben, de közülük három van, ami jól ismert, és valamilyen szintem a nagylemezhez kapcsolódik.
Ezek közül kettő, az albumborító és a 2001-es újrakiadáson látható kép nagyon hasonlít, mivel egymástól őket csak pár másodperc választja el. Azonban az a fotó, amely a One of Us és az amerikai kiadású When All Is Said and Done kislemezek borítóján szerepel, teljesen más.
Ezen Agnetha kabátot visel, ugyanakkor Frida félprofilos arcából jóval több látszik. Benny és Benny helyet cserélt és mindketten a kamera felé fordulnak. Ez a fotó jelent meg a nagylemez japán kiadásának belső borítóján is.
Julius Kronberg stockholmi műterme nyitva van, azonban csak az év bizonyos részeiben áll a látogatók rendelkezésére, de így is nagyon sok rajongó rótta le tiszteletét az ikonikus lemezborító helyszíne, a csodálatos festmény és a festő munkássága előtt az elmúlt évtizedek során.
Felhasznált irodalom
Halling, Ingmarie. ABBA The Backstage Stroy, edited by Carl Magnus Palm, SevenOaks, London, 2004, p. 70-71.
Palm, Carl Magnus. Abba: Bright Lights Dark Shadows, Omnibus Press, 2001.
Tótfalusi, István, et al. Ki Kicsoda Az Antik Mítoszokban. Móra, 1993.
Tótfalusi, István, et al. Ki Kicsoda Az Antik Mítoszokban. Móra, 1993.
“Julius Kronberg Studio.” Julius Kronberg Studio – Studio Museums – Artist’s Studio Museum Network, www.artiststudiomuseum.org/studio-museums/julius-kronberg-studio/. Accessed 29 Nov. 2023.
“Julius Kronberg.” Wikipedia, Wikimedia Foundation, 15 June 2023, sv.wikipedia.org/wiki/Julius_Kronberg.