45 éve, 1979 októberében (egyes források szerint szeptember 21-én) jelent meg az énekesnő válogatásalbuma, a Tio Ar Med Agnetha a CBS-Cupol kiadó jóvoltából. A lemezen tizenhat nagysikerű dal hallható az 1968 és az 1979 közötti időszakból. A gyönyörűen kivitelezett kinyitható borítós kiadványban számtalan archív fénykép szerepel, és az énekesnő minden felvételhez írt néhány soros visszaemlékezést is. A zenealbum limitált változata tartalmazott egy óriásposztert is, amelyen a borítósorozat egy alternatív képe szerepelt. Ezt és a borító többi képét Ola Lager fotózta.
A kiadvány eredetileg jóval hamarabb került volna a boltokba; a Cupol még 1978 őszén környékezte meg az énekesnőt a válogatáslemez ötletével, amely már 1979 tavaszán megjelenésre készen állt, azonban az ABBA új nagylemeze (Voulez-Vous) és a közelgő új világturné átírta ezeket a terveket, és így a kollekció csak az ősz folyamán jelenhetett meg.

A nagylemezen időrendben hallhatjuk a számokat, kezdve az 1968-as Jag Var Så Kärral. Ekkortájt Agnetha volt a korszak álmodozó, érzelmes fiatal lánya, akinek túláradó dalai nemcsak a tinédzsereket varázsolták el, hanem az idősebb korosztály tagjait is. Ezt a korai időszakot nagy ívű táncdalok és játékos felvétek jellemezték, amelyek között az egyik legjobb a Utan Dej Mitt Liv Går Vidare. De ugyanennyire fontos még a vidám hangvételű Fram För Svenska Sommaren is, amely olyan, mint egy zenés nyári képeslap Svédországból. Ekkortájt az énekesnő még útkeresésben volt, így nem meglepő módon olyan szokatlan felvételeket is komponált, mint a cigányzenei elemekre épülő Zigenarvän, amely a megjelenést követően egy kisebb botrányt okozott Svédországban. De nyomokban már az ABBA-időszak Agnethát is hallhatjuk, erre a legjobb példa a meghitt hangvételű Om Tårar Vore Guld.
A hetvenes évekkel kezdődött az énekesnő második korszaka, amely során egyre jobban előtérbe került a kortárs popzenei hangzás, míg a korábbi felvételekre jellemző esztrádos és tánczenei elemek folyamatosan eltűntek. A fejlődésben nagyon fontos szerepe volt Björn Ulveausnak is, aki óriási hatást gyakorolt Fältskogre. Ebből az időszakból érdemes megemlíteni a negyedik sorlemezről származó Många Gånger Än-t, amely egyszerre mutat folkos és popos jegyeket, de kiemelkedik még az álmodozó hangulatú Dröm Är Dröm Och Saga Saga is, amelyben a későbbi ABBA tagjai is énekelnek. De az időszak legfontosabb felvétele egyértelműen a Jézus Krisztus Szupersztár musical-betétdal, a Vart Ska Min Kärlek Föra (I Don’t Know How To Love Him), amely a darabtől függetlenül is óriási sikert aratott a slágerlistákon.
1975 végére, mire az ötödik nagylemez megjelent, Agnetha nevét és hangját már nemcsak Svédországban ismerték – köszönhetően az ABBA sikereinek. Saját kompozíciók tekintetében elmondható az, hogy az énekesnő munkássága beérett, melyre olyan igényes popzenét játszó művészek hatottak, mint Elton John, Carole King, Simon and Garfunkel, Paul McCartney és természetesen az ABBA, mint zenekar.
Michael B. Tretow, az ABBA hangmérnöke egyszer azt mondta, hogy Agnetha, mint előadó, Benny és Björn mentorálása alatt nyílt ki igazán. Amikor az 1975-ös Elva Kvinnor I Et Hus nagylemez megjelent, úgy tűnt, hogy ezzel az énekesnő végre révbe ért. A válogatásra innen vették át a S.O.S. nagysikerű svéd változatát, és még kettő másik felvételt is. A játékos és fanyar humorú Doktorn! az énekesnő eddig még nem ismert arcát mutatta meg, míg a lírai Tack För En Underbar Vanlig Dag-ban Agnetha remekül játszotta az álmodozó naív lány szerepét. Azonban az ABBA karrierjének hirtelen felfutása miatt a menedzser Stig Anderson már nem támogatta a szólókarrier erősítését, így az énekesnő egészen a hetvenes évek végéig nem jelentkezett új felvétellel.
1978 végétől azonban kettő új balladát komponált Fältskog; az I’m Still Alive az ABBA világturnéjára született és az énekesnő válás utáni érzésvilágát helyezi középpontjába. Ennek szövegét Björn írta. A másik dal munkacíme I Am A Fool Again You See volt, azonban a közönség ezt már När Du Tar Mej I Din Famn (Mikor a karjaidba veszel) címmel ismerhette meg. Az intim hangvételű ballada egyike volt az énekesnő legerősebb dalainak. Ennek szövegét Ingela Forsman írta, akit a korszak egyik jelentős női szerzőjeként vált ismertté.
A dalt 1979. január 27-én vették fel Michael B. Tretow hangmérnöki felügyelete alatt a Polar Music Studiosban. Az új ABBA-lemez felvételei ekkor éppen szüneteltek, mivel Benny és Björn a Bahamákon tartózkodtak, míg Frida egy filmes projektben vett részt Spanyolországban.
A kislemez eredeti megjelenését 1979 áprilisára datálják egyes források, azonban nagy valószínűség szerint ezt őszre halaszthatták. Annak ellenére, hogy az énekesnő egyáltalán nem népszerűsítette a megjelenést az éppen zajló ABBA-turné miatt, a dal hatalmas, nem várt sikert aratott 1979 októberében, a Svenkstoppen rádiós listát például hat hétig vezette. Ezek után nem meglepő, hogy a kiadó szeretett volna egy angol nyelvű változatot is megjelentetni külföldön, amelyre végül nem került sor.
Ennek ellenére 1981-ben egy rövidebb, angol nyelvű demóváltozatot is rögzített az énekesnő The Queen of Hearts címmel, amely mintegy másfél évtizedig pihent az archívumban és csak 1998-ban került fel a That’s Me – The Greatest Hits válogatás CD-re. Az elmúlt évtizedek alatt a dalt többen is feldolgozták, többek között olyan nevek, mint Agneta Baumann, Matz Bladhs, Getty Caspers és Lotta Engbergs.
A Tio Ar Med Agnetha, mint nagylemez a 1979 októbere és novembere között három hétig szerepelt a svéd eladási listán a 32. helyet szerezve meg. Az első CD kiadás 1989-ben került a boltokba Svédországban, majd kilenc évvel később újra megjelent ekkor már angolra fordított dalcímekkel világszerte. 2020-ban a Music On CD és a Sony Music újra kiadta a lemezt, a CD formátum mellett tűzvörös színű vinilen is. Ez utóbbi nemcsak az eredeti kinyitható borítót és a dalszövegeket tartalmazta, hanem még az eredeti limitált kiadás nagyméretű poszterét is.

A kiadvány tökéletes lehet azok számára, akik Agnetha svéd nyelvű dalai közül csak a legfontosabbakra kíváncsiak, ugyanakkor az itt hallható tizenhat szám tökéletes keresztmetszetet ad az énekesnő korai, önálló munkásságáról.
Felhasznált irodalom:
Ward, Daniel. Agnetha Fältskog: The Girl with the Golden Hair. Fonthill Media, 2016.
Palm, Carl Magnus. Abba: Bright Lights Dark Shadows, Omnibus Press, 2001.
Potiez, Jean-Marie. Abba: The Book, Aurum, London, 2003.
Hung, Steffen. Swedish Charts Portal, swedishcharts.com/showitem.asp?interpret=Agnetha%2BF%E4ltskog&titel=N%E4r%2Bdu%2Btar%2Bmej%2Bi%2Bdin%2Bfamn&cat=s. Accessed 26 Oct. 2024.