1979. január vége, egy bérelt ház a Bahamákon a Karibi-térségben. Az ABBA szerzőpárosa már néhány napja itt tartózkodik, azonban a látogatás célja nem nyaralás, hanem az, hogy túljussanak az alkotói válságon és új dalokat szerezzenek.
Az elmúlt hónapokban csak öt felvételt (ezeken kívül a Summer Night City-t és a Lovelight-ot) éreztek arra érdemesnek, hogy megjelentessék, azonban ez a mennyiség kevés volt egy teljes albumhoz. Mivel a svéd rádióban ekkortájt elég visszafogott volt a könnyűzenei kínálat, így az ABBA férfitagjai arra a drasztikus lépésre szánták el magukat, hogy egy olyan helyen folytassák a dalszerzést, ahol hozzá tudnak kapcsolódni az aktuális könnyűzenei trendekhez és slágerekhez.
„Írtunk, majd hallgattuk a rádiót, és újra csak írtunk”[1] – nyilatkozta Björn a bahamai dalszerzői elvonulásról, amely hatásosnak bizonyult, mivel legalább kettő új dal született, melyek közül ott van a klasszikusabb hangvételű Kisses of Fire és egy jóval progresszívebb, diszkós inspirációjú szerzemény is, amely akkor még a Song X, illetve az Amerika munkacímeket kapta. Ez utóbbi annyira fellelkesítette a párost, hogy úgy döntöttek, hogy a közeli Miamiba utaznak, hogy tovább dolgozzanak rajta. A munkálatok a legendás Criteria Studios-ban folytak, ahol olyan neves művészek dolgoztak korábban, mint az Eagles, a Bee Gees, Aretha Franklin és a Black Sabbath.
Ugyanakkor a munkálatokba bevont Foxy zenekar is elég nagy névnek számított akkortájt; az általuk játszott funkys és latinos elemeket felvonultató, dzsesszes hangvételű diszkózene amellett, hogy könnyen fogyaszthatónak számított, elég igényesen szólalt meg. A munkálatokat pedig egy még nagyobb név felügyelte, a legendás hangmérnök-producer, Tom Dowd.
Annak ellenére, hogy a dal – a dalszöveget leszámítva – teljes mértékben összeállt az amerikai stúdióban, Bennyék – Stockholmba visszatérve – saját zenészeikkel rájátszottak a felvételre. A végeredmény így már kevésbé hatott amerikainak, azonban a tengeren túli diszkó jellegzetességei közül több megmaradt. A hangszerelés jóval sötétebb, nehezebb és komolyabban kidolgozottabb volt, mint a korszak eurodiszkós slágerei; a vonósok helyett a szintetizátorok és a rézfúvósok határozták meg a hangképet, ugyanakkor az ütősök és a dobok pedig már-már galoppozva dübörögtek végig a számon. Ezek ellenére a hangszerelés mégis magával hordozta azt a levegős attitűdöt, amely az ABBA egyik jellegzetességének számított.
Az énekszólamokat nézve mindkét énekesnő ugyanannyi szerepet kapott a szólamok felosztásában, és a fősávot is együtt éneklik, azonban mégis Agnetha magasabb harmóniái tűnnek ki a háttérvokálból.
Annak ellenére, hogy Agnetha és Björn házassága ekkorra már végérvényesen lezárult, az ehhez kapcsolódó érzelmi háttér mégis jól tetten érhető a felvételben. A „Voulez-Vous” kifejezés franciául annyit jelent, hogy „Akarja?”, így nem meglepő, hogy a szám a diszkók hedonista világát tükrözte vissza, ugyanakkor tele volt felfokozott szenvedéllyel, vággyal, és fülledtséggel is.
„Még mielőtt a címet kitaláltam volna, egy éjszakai bár képe lebegett előttem, erotikus feszültség, egymás szemébe mélyedő tekintetek. Most is látom magam előtt ezt a jelenetet, úgyhogy csak le kellett írnom a helyiségeket és a történéseket, és hozzátennem végső simításként, hogy <Voulez-Vous>.”[2] – nyilatkozta Björn a dalról.
A szám kiemelkedett a végül április 23-án megjelent nagylemezről, amely ugyanezt a címet kapta. Ez azért sem meglepő, mivel a korongon hallható legtöbb dal hozta a diszkós hangvételt, igaz, a többiek közül egy sem rendelkezett annyira amerikaias hangzással. A zenekar érezhette a számban rejlő lehetőségeket, így – egy időben a Does Your Mother Know-val – ehhez is készült videoklip a stockholmi Europa Film Studiosban 1979. április 5-én és 6-án[3]. A felvételek során Agnetha és Frida a Svájcban már bemutatott, színes spandex-kosztümöket és a hozzájuk illő bolerókat viselte. A kisfilm 4:06 hosszú volt, amelyhez a dal egy rövidített változatát használták fel.
Annak ellenére, hogy a legtöbb országban a Does Your Mother Know volt a második kislemez, több helyen, mint például Japánban és Spanyolországban a Voulez-Vous került kiadásra – hátoldalon a Kisses of Fire-rel. Ezzel szemben Bulgáriában, Portugáliában és Panamában a Does Your Mother Know-ot a Voulez-Vous-val párosították össze. Ez a kombót Franciaországban 12”-es színes vinilen is forgalmazták.
Ennek ellenére 1979 júliusában és augusztusában a Voulez-Vous volt a harmadik, hivatalosan megjelent kislemez a zenealbumról – hátoldalán az Angeleyes-zal. Annak ellenére, hogy ez dupla A-oldalas volt és a legtöbb országban a Voulez-Vous-t népszerűsítették, Írországban és az Egyesült Királyságban az Angeleyes kapta a kiemelt szerepet.
A dal, a korábbi kislemezektől eltérően, nem lett annyira sikeres, mint amire a felvétel potenciájából számítani lehetett; csak Franciaországban és Hollandiában került be a top 10-be, a többi országban ennél jóval gyengébben teljesített. Míg Ausztráliában a 79., addig az Egyesült Államokban például csak a 80. helyre tudott csak felkapaszkodni [4].
Mi lehetett az oka a viszonylagos sikertelenségnek? Először is az, hogy a kislemez mindkét oldala már korábban megjelent a zenealbumon néhány hónappal korábban, másfelől 1979 nyara már a diszkó lejtmenetének számított. Ekkoriban már az új hullám volt a legfontosabb új stílus, amely szépen lassan kiszorította a diszkót az élvonalból. Az Egyesült Államokban például 1979. július 12-én elégedetlen tömegek egy baseball meccs alkalmával diszkólemezeket törtek össze a Chicago-i Corniskey Parkban, jelezve azt, hogy a stílusnak bealkonyult[5]. Annak ellenére, hogy az ABBA viszonylagos sikerrel turnézott Amerikában, elmondható, hogy az átalakuló popzenei trendek tehettek főleg a kislemez gyenge slágerlistás teljesítményéért.
A legtöbb kiadványon a dal teljes, 5:11 hosszú verziója hallható, a 3:45 edit csak az amerikai promóciós lemezeken szerepelt. 1979 augusztusában az Atlantic Records kérésére egy bővített remixváltozat (6:07) is készült– a hagyományos keveréssel összehasonlítva, ez nagyjából egy perccel volt hosszabb, ugyanakkor a hangszerelés tekintetében az új verzióban a ritmushangszerek kapták a fontosabb szerepet. Ez a remix először a 2001-es The Definitive Collection-ön volt hallható, majd későbbiekben nemcsak a Voulez-Vous deluxe változatát zárja, hanem önálló 12” megjelenést is kapott a 2012-es Record Store Day alkalmából.
A dal szerepelt a 1979-es és 1980-as turnén, ez volt a koncertek nyitánya, amelyet a Gammal fäbodpsalm svéd templomi zsoltár instrumentális átirata vezetett fel. Ez a verzió jóval rockosabb és progresszívebb hangzással bírt, mint a stúdiófelvétel, ugyanakkor annál egy perccel rövidebb is volt. A szám emellett szerepelt a Mamma Mia! musicalben, annak filmváltozatában, valamint még az ABBA Voyage koncertshow-ban is.
Annak ellenére, hogy a 1979 októberében megjelent Greatest Hits Vol.2 válogatáslemezre nem került fel, a három évvel későbbi The Singles The First Ten Years nagyívű kollekció második lemezén már hallható, akárcsak több, nyolcvanas évekbeli válogatáskorongon is.
A Voulez-Vous újra megjelent kislemezen 1992-ben az ABBA Gold promóciójának részeként – a válogatásalbumon is szerepel, azonban mindkét hanghordozón egy 4:21 hosszúságú editként. Ugyanez hallható az 1994-es Thank You for the Music boksz szetten is, de a későbbi megjelenésekre és válogatásokra már újra az eredeti albumverziót tették fel.
Annak ellenére, hogy nem egy könnyen emészthető felvételről van szó, a Voulez-Vous szép minősítéseket kapott a sajtóban
„Az (ABBA) aktuális LP-jének címadó dala tempós diszkós ritmikájával és rézfúvósaival visszatér a ragyogó Europop hangzáshoz. A női ének van annyira jó, mint bármi más, amit a lányok a múltban csináltak. Egy újabb Top 40-es diadal”[6] – írja az amerikai CashBox zenei magazin 1979. augusztus 18-án.
Ehhez hasonlóan a Billboard ugyanezen a napon megjelent száma is kedvezően írt a kislemezről:
„A kvartett a tizedik top 20-as slágerét szállítja ezzel a lendületes ritmusú számmal, amelyben érdekes, már-már oroszos hangzású zenei elemeket találunk. A fergeteges rézfúvós hangszerelés a dalt a csapat egyik legdinamikusabb számává emeli.”[7]
Ami a hazai vonatkozásokat említi, Fábián Tibor kissé szűk látókörűen így jellemzi a Voulez-Vous-t a Pop Magazin 1979. őszi számában.
„A (…) Voulez–Vous (…) szinte a megtévesztésig hasonlít a Bee Gees- dalokhoz. Mind a dallamvezetés, a levegős frazírozás, a falsetto vokálok, a hangszerelés akár a Gibb fiverek legújabb albumán is szerepelhetnének. Ráadásul (…) Miami-ban a Bee Gees-ék Criteria stúdiójában készült, az amerikai együttes háttérzenészeivel. Az utánzás szándékosságához tehát nem férhet kétség.”[8]
Ezzel szemben Paul Berger a Z Magazinban már elismerő módón írt a számról 1997 júniusában a nagylemez remaszterelt változatával kapcsolatban.
„A második szám, az album címadó dala akkor vitte tökélyre a szintetizátor diszkó és a maximálisan emberi ének kombinációját, amikor ez még senkinek sem sikerült, a Eurythmicsre és a Yazzo-ra is fél évtizedet kellett várni.”[9]
A fentiekből is látható, hogy a Voulez-Vous egy olyan ABBA-szám, amely mellett nem lehet csak úgy elmenni, ugyanakkor a szofisztikált hangzásvilág, az érzékiséget sugalló zenei háttér és a dalszöveg kiváló példája a svéd kvartett felnőtt korszakának, amely ebben a stádiumban a diszkózenét vitte el egy intelligens, ugyanakkor személyes irányba.
Felhasznált irodalom
“Abba Charts.” ABBA Charts, www.abbacharts.com/. Accessed 18 July 2024.
“Abba Discography | Discogs.” Discogs, http://www.discogs.com/artist/69866-ABBA. Accessed 18 July 2024.
Andersson, Benny, et al. MAMMA MIA! – A Mamma Mia! Musical És Az ABBA Dalainak Története. ShowTime Kft., 2009.
Palm, Carl Magnus. Abba: Bright Lights Dark Shadows, Omnibus Press, 2001, pp. 468–469.
Palm, Carl Magnus. ABBA: The Complete Recording Sessions, CMP Text, Stockholm, 2017.
Palm, Carl Magnus. “A Matter of Blood, Sweat and Tears.” ABBA: Voulez-Vous Deluxe Edition, 31 May 2010.
“Voulez-Vous Promo.” ABBA on TV, abbaontv.com/programmes/1979/367. Accessed 18 July 2024.
[1] Palm, Carl Magnus. “A Matter of Blood, Sweat and Tears.” ABBA: Voulez-Vous Deluxe Edition, 31 May 2010, p. 15.
[2] Andersson, Benny, et al. Mamma Mia! – A Mamma Mia! Musical És Az ABBA Dalainak Története. Show Time Budapest Kft. , 2009.
[3] “Voulez-Vous Promo.” ABBA on TV, abbaontv.com/programmes/1979/367. Accessed 18 July 2024.
[4] “Abba Charts.” ABBA Charts, www.abbacharts.com/. Accessed 18 July. 2024.
[5] Lynskey, Dorian. “The Riot That ‘killed’ Disco.” BBC News, BBC, 25 Sept. 2023, www.bbc.com/culture/article/20230922-the-night-angry-rock-fans-destroyed-disco-music
[6] „Singles Reviews > Feature Picks” (PDF). Cash Box. Vol. XLI, no. 14. 18 August 1979. p. 20. Retrieved 18 July 2024.
[7] „Billboard’s Top Single Picks” (PDF). Billboard. 18 August 1979. p. 67. Retrieved 18 July 2024.
[8] Fábián, Tibor. “Abba-Svindli —Plágiumper Nélkül.” Pop Magazin, autumn 1979, p. 21.
[9] Berger, Paul. “Katalógus: ABBA.” Z Magazin, June 1997, pp. 30–31.